Alla inlägg under januari 2011

Av Sandra Blom - 27 januari 2011 19:54

Ja igår kväll så kom det ungefär 1 cm snö, vilket är ungefär ingenting. Men här så gör det att skolor stänger eller så börjar man senare. Så M som börjar 8 egentilgen började 9 pga snön. Lite skrattretande tycker jag! Haha.

Allt rullar på som vanligt här, och jag är mer förvirrad än jag brukar vara :)

Idag så skulle vi iväg och handla, och jag har varit där dom brukar handla men hade inte adressen och visste inte riktigt hur vi åkte.. Så jag tog fram gps:en och hittade en adress och kollade upp den på datan, och det var Martin's (som stället heter), bara det att det finns flera.. Och jag hamnar på andra sidan stan mot för där jag skulle handla, men tänkte att jag lika gärna kan handla där. Men eftersom jag inte hade gått där förr så gick jag runt runt och hittade ingenting :) Men fick ihop det vi skulle ha tillslut.

Ikväll ska M på fördelsedagskalas, får se om jag hittar dit.. Men med gps:en så ska det nog gå, hoppas jag.. Höhö.

Nu ska jag fixa lite här hemma innan det är dags att hämta M på skolan, dit hittar jag iaf som tur är!


Pöss

Av Sandra Blom - 22 januari 2011 17:22

Ja jag tänkte berätta lite om hur jag bor och så.

Jag bor i Richmond, Virginia. Richmond är Virginias huvudstad och det finns massa olika saker att göra här. Dom har 4 årstider här som hemma, men det är inte lika kallt eller lika mycket snö som hemma. Sommaren är i 5 månader här, då kan det bli upp till 40 grder varmt. Så vädret är lite annorlunda mot för hemma. Och behöver jag säga att jag trivs bättre här utan snö och med -10 som mest?


Huset jag bor i är ganska gammalt, kommer inte ihåg när dom sa att det byggdes, men det är väldigt fräscht!


 

Här i den lilla delen av huset är mitt rum och mitt badrum.

 

Inuti så är det typiskt amerikanskt, som man ser på tv ungefär. Och man går även med skor på sig inne här..


  Det här är min bil! Det är automat och jag fullkommligt älskar den! Haha.


Familjen består av mamma Catherine, hon jobbar som advokat. Pappa Herbert kallas för pappa Hobie och jobbar också som advokat. Maria är äldsta barnet, 8 år. Hon går i skolan alla dagar och hon är väldigt livlig och envis. Minstingen heter Herbert som sin pappa och som sin morfar, men han kallas för lilla Hobie. Han är 3 år och är på förskolan 3 dagar i veckan. Även han är livlig och envis, även en aning blyg. Dom har också en hund som heter Katie, hon är bara för söt!


Maria och Hobie

 

Familjen är väldigt omtänksam och dom bryr sig om mig och vill att jag ska ha det bra och att jag ska trivas. Jag gillar dom väldigt mycket och som jag sagt tidigare så stor trivs jag här!


Är det något mer ni vill veta  ? :)


Pöss

Av Sandra Blom - 20 januari 2011 02:42

Idag så hade vi ungefär +10 här, riktigt skönt ska jag säga er! :D

Den här veckan har rullat på bra. Och idag så åkte jag och Sofie och fixade så jag får ett social security card, vilket är som ett personnummer här. Så när jag får det kan jag fixa med banken och med körkortet!

En sak som jag saknar med Sverige är kryddigmat.. Här verkar dom inte riktigt veta hur man kryddar så maten kan va lite klen i smaken, men det går väl! Måste ju ha något att längta hem till åh.


Angående Elins fråga om att jag ska skriva lite mer om hur jag bor och hur familjen är, det kommer! Ska bara knäppa lite kort på huset och så, så kommer det ett inlägg om de sen :)


Pöss

Av Sandra Blom - 16 januari 2011 02:33

Idag vid 1 kom Keren hit, hon är area director här och är här för att hjälpa och ta hand om oss au pairer. Vi satt och pratade lite om vad jag måste göra här, som skaffa ett bankkonto, ta två kurser på skolan, ha ett amerikanskt körkort, och så. Men det är tydligen inte så svårt att få ett amerikanskt körkort, så det ska nog gå bra :) Och tänk vad coolt sen att kunna säga, jag har gått på ett amerikanskt universitet, (nog för att jag bara behöver gå 60 timmar), plus att jag kan säga att jag har ett amerikanskt körkort, jag menar hur många där hemma kan säga de? ;p  När hon hade åkt tog vi alla en liten powernap, välbehövd!

Idag fick jag även handdukar av dom som dom hade beställt till mig. Dom är turkosa och så står det Sandra på alla, jag vet inte riktigt hur många det va men tror det va 2 av alla olika storlekar jag fick. Jag vart jätte glad, visst det är bara handdukar, men att dom har fixat det till mig och till och med fixat namn på dom gör att jag verkligen känner att dom kommer ta hand om mig och att dom verkligen bryr sig. :)

Nu ikväll så har vi varit och ätit på Country cluben, det är där alla fina människor går och äter och man måste va medlem för att få komma dit. Jag va väldigt nervös innan, men det gick bra. Dom är faktiskt som vi vanliga människor, lite finare i kanten bara. Haha.

Nu ikväll så vet jag inte vad som händer, tror jag ska sova tidigt faktiskt. Så jag blir utvilad och kommer in i dygnsrytmen här. Har även gått och blivit förkyld.. Kände redan igår att det gjorde ont i kroppen och att jag vart tröttare än innan. Jag antar att det brutit ut i en härlig förkylning nu.. Hoppas att den går över fort!

Ta hand om er där hemma!

Pöss

Av Sandra Blom - 14 januari 2011 03:20

Tänkte berätta lite om min vecka.

Måndag: flög från arlanda klockan 9 svensk tid och kom fram till newark vid 5 svensk tid, 11 tiden här. Åkte till hotellet, vart välkommnade och fick lite information sen hade vi dagen ledigt. Åkte då till The mall med svenskan Kajsa :)

Utsikten från hotellrummet

Utsikten på kvällen, svårt att få en bra bild..

En karusell mitt i köpcentrumet.


Tisdag: vart väckt klockan 6, började kursen vid 8 och höll på fram till 5. Då va de dags för en guidad tur i New York!

Times square

Ia, Gustav, Maria och jag.

Jag på times square.

NYPD

Ground zero, svårt att få en bra bild..


Onsdag: väckt 6, kursen börjde 8 och slutade 5. Då drog jag, svenska Kajsa, Mia, Sofia och norska Malin till The mall och kollade runt.

Kajsa, Mia och Sofia på The mall.

Kajsa, Mia, Sofia och Malin.

Kajsa, Malin och Mia.


Torsdag: väckt vid 6, kursen började 8 och slutade vid 11. Sen var det bara att sitta och vänta på att få åka till flygplatsen. Klockan kvart i 5 gick mitt plan mot Richmond. Somnade nästan direkt och vaknade när vi landade. Kom in på flygplatsen och blev mött av hela familjen. Maria hade även gjort en skylt, med hjälp från Sofie, där det stod "welcome sandra". Direkt när jag mötte dom kände jag mig välkommen och jag vart så glad! Dom är verkligen jätte trevliga och snälla och jag känner att jag kommer trivas här!

Sista kursdagen.

Sista kursdagen.

Sådär litet va flygplanet jag fick åka i!

Utsikt från planet.

Skylten Maria, och Sofie, gjorde till mig :)


Fredag: ska följa med och skjutsa lilla Hobie till förskolan och sen ska Sofie guida mig lite här på området. Sen vet jag inte riktigt vad som händer.

Lördag: de jag vet kommer hända är att dom har bokat ett bord på ett ställe här i närheten där vi ska äta mat. Sen får vi se vad som händer.

Söndag: ingen aning än så länge.

Men nu är det dags för mig att sova, har fortfarande jetlag.. Inte så rolig.. Vi hörs imorgon!

Pöss                                               

Av Sandra Blom - 12 januari 2011 13:31

Jag vet att jag bara har vart här i 3 dagar, men jag kan inte annat än att älska det. Det är så otroligt fint här! Men ska även säga att jag saknar hemma! Och alla som är hemma. Men jag försöker att inte tänka så mycket på de, utan nu ska jag ha kul!

Igår höll kursen på från 8 - 5, och sen direkt efter var det en guidad rundtur i New York. Ska lägga upp bilder sen ikväll på de :)

Det börja även snöa här igår, många som är här har aldrig sett snö förr så dom vart helt till sig, dom som bor här jämt tyckte det vart kaos när det snöa, idag när man kollar på backen har det kommit ungefär 3 cm snö. Vilket snökaos alltså! ;)

Kan även säga att vi är 207 aupairer här på hotellet som går förberedelsekursen, och det är 33 nationaliteter. Riktigt roligt faktiskt :)

Men nu ska jag göra mig klar för ännu en kursdag! Hoppas att ni har det bra där hemma, så hörs vi senare!

Pöss

Av Sandra Blom - 10 januari 2011 20:53

Är nu framme på hotellet, resan gick bra!

Hade lite panik när planet lyfte, men sen blunda jag och låtsades att det var ett tåg jag satt på, då gick de över! :)

Resan som tog 8 timmar och 30 minuter va väldigt dryg och man sagt trångt, men den gick som sagt bra och jag kom fram hel, huvudsaken de ju!

Nu idag ska vi inet göra något speciellt utan själva utbildningen börjar imorgon bitti klockan 8. Klockan är förövrigt 3 på dagen här.

Så ikväll får vi se vad som hittas på. Vågar nog mig inte ut, för just nu hör jag massa sirener? Haha. Det ser ut som i det gör i filmer och det låter som de gör i filmer. Det kan inte bli bättre!

Har även glömt adapter till laddaren så kan tyvärr inte ladda någonting. Så hörs när jag är i Richmond!

Pöss

Av Sandra Blom - 9 januari 2011 22:16

Ja nu är det bara lite mer än 10 timmar kvar innan jag sitter på planet mot USA.. Har inte riktigt fattat det än. Kommer nog inte fatta förens jag är hos familjen. Har som jag skrev tidigare väldigt blandade känslor.. Men jag vet att det här kommer bli bra! :)

Vid 3 inatt går bilen mot arlanda. Mamma, pappa och syster åker med och säger hejdå. Kommer nog stå och grina som ett litet barn, men antar att det är naturligt!

Ska blogga så fort jag får tid när jag har kommit till hotellet. Så ni får veta hur allt gått.

Hoppas att ni här hemma får det bra, vi ses om 1 år!

Pöss

Ovido - Quiz & Flashcards